جلوگیری از دیابت با روزه داری متناوب

2 جولای 2019- روزه داری متناوب به عنوان روشی برای افزایش حساسیت به هورمون انسولین و محافظت از فرد در برابر کبد چرب شناخته شده است. دانشمندان مرکز تحقیقات دیابت آلمان(DZD) از موسسه ی تغذیه انسانی آلمان(DIfE) هم اکنون کشف کرده اند که با روزه داری متناوب می توان چربی تجمع یافته در پانکراس موش های دارای اضافه وزن را کاهش داد. محققان در این مطالعه که در مجله ی Metabolism منتشر شده است، مکانیسمی که از طریق آن چربی ذخیره شده در پانکراس می تواند منجر به ابتلا به دیابت نوع 2 شود را شرح داده اند.

تحقیقات بسیاری بر روی بیماری کبد چرب به عنوان یک بیماری شایع، انجام شده است. با این حال، در مورد تجمع چربی ناشی از اضافه وزن در پانکراس و اثرات آن بر شروع دیابت نوع 2 اطلاعات کمی در دست است. یک تیم تحقیقاتی به رهبری پروفسور Schürmann و پروفسور J. Schulz از موسسه ی تغذیه انسانی آلمان در حال حاضر دریافتند که در پانکراس موشهای دارای اضافه وزن مستعد ابتلا به دیابت، تعداد زیادی سلول چربی تجمع یافته است. در پانکراس موشهایی که به علت ویژگی های ژنتیکی در برابر دیابت مقاوم هستند، علیرغم اضافه وزن، به سختی می توان سلولهای چربی را یافت، اما به جای آن تجمعاتی از چربی در کبد این گروه از حیوانات مشاهده می شود. تجمع نابجای چربی( در خارج از بافت چربی که مکان عادی تجمع آن است)، به عنوان مثال در کبد، عضلات و حتی استخوان ها، تاثیر منفی بر این اندام ها و کل بدن دارد. پرفسور Schürmann، مدیر دپارتمان دیابتولوژی آزمایشگاهی درDIfE  و سخنران مرکز تحقیقات دیابت آلمان (DZD)گفت: تاکنون تاثیر تجمع چربی در پانکراس بررسی نشده بود.

روزه گیری متناوب باعث کاهش چربی پانکراس می شود

محققان حیوانات اضافه وزن مستعد ابتلا به دیابت را به دو گروه تقسیم کردند: به گروه اول اجازه خوردن غذا به روش معمول را دادند(هر وقت و به هر میزان). گروه دوم را تحت رژیم روزه داری متناوب قرار دادند: یک روز به آنها اجازه ی خوردن هر مقدار غذا(chow) را در طول روز داده و روز بعد آنها را بدون هیچ غذایی گرسنه نگه می داشتند. پس از پنج هفته، محققان تفاوت هایی را در پانکراس موش ها مشاهده کردند: در گروه اول تجمع سلول های چربی در پانکراس بخوبی مشاهده شد اما در حیوانات گروه دوم، به سختی ذخایر چربی در پانکراس مشاهد می شد.

ادیپوسیت هایپانکراس ترشح بیش از حد از انسولین را سبب می شوند

محققان به رهبری پرفسورSchürmann  وSchulz  برای اولین بار سلول های پیش سازادیپوسیترا از پانکراس موش ها جدا کردند و به آنها اجازه دادند تا به سلول های چربی بالغ تبدیل شوند. سپس سلولهای چربی بالغ را بهمراه جزایر لانگرهانس پانکراس در یک محیط کشت، رشد دادند. در این شرایط سلولهای بتای جزایر، به طور فزاینده انسولین ترشح کردند. پرفسور Schürmann گفت: ما معتقدیم که افزایش ترشح انسولین باعث می شود که جزایر لانگرهانس حیوانات مستعد ابتلا به دیابت، سریعتر تخریب شوند و پس از مدتی ترشح انسولین به طور کامل متوقف می شود. در نتیجه، تجمع چربی در پانکراس می تواند به توسعه ی نوع 2 کمک کند.

اهمیت حذف چربی پانکراس برای جلوگیری از دیابت

پرفسور شولز گفت: داده های کنونی نشان می دهد که نه تنها باید برای جلوگیری از دیابت نوع 2 ، میزان چربی موجود در کبد را کاهش داد بلکه کاهش چربی موجود در پانکراس از اهمیت ویژه برخوردار است، در شرایط خاص ژنتیکی، تجمع چربی در پانکراس ممکن است نقش تعیین کننده ای در ابتلا به دیابت نوع 2 داشته باشد. بنابراین روش روزه داری متناوب برای کاهش چربی تجمع یافته در پانکراس می تواند یک رویکرد درمانی نوید دهنده در آینده باشد، زیرا در این روش غیر تهاجمی که ادغام آن در زندگی روزمره آسان است، نیازی به مصرف دارو نیست.

روزه داری متناوب

روزه داری متناوب به معنای نخوردن غذا در دوره های زمانی خاص است. با این حال، استفاده از آب، چای شیرین نشده و قهوه ی سیاه در تمام طول روز مجاز است. بسته به روش، روزه داری متناوب بین 16 تا 24 ساعت طول می کشد و یا در روش دیگر فرد حداکثر مجاز به مصرف 500 تا 600 کالری در طول دو روز از هفته است. بهترین روش شناخته شده برای روزه داری متناوب، روش 16: 8 است که شامل صرف غذا در طول یک پنجره ی هشت ساعته در روز و روزه داری برای 16 ساعت باقی مانده است. در این روش یک وعده غذا، معمولا صبحانه، حذف می شود.

جزایر لانگرهانس

جزایر لانگرهانس یا سلول های جزایرلانگرهانس، تجمعات جزیره ای شکلی از سلول های تولید کننده ی هورمون در پانکراس هستند. حدود یک میلیون جزیره ی لانگرهانس در پانکراس یک فرد بالغ سالم وجود دارد. هر "جزیره" دارای قطری بین 0.2 تا 0.5 میلیمتر است. سلول های بتا، هورمون انسولین که کاهنده ی قند خون است را تولید می کنند و حدود 65 تا 80 درصد از سلول های موجود در هر جزیره را تشکیل می دهند. هنگامی که سطح قند خون بالا می رود، این سلولها انسولین را به جریان خون منتقل می کنند تا سطح قند خون را دوباره به حالت طبیعی باز گرداند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-07-approach-diabetes-intermittent-fasting.html